W dniu dzisiejszym z serii „ Rytm tygodnia” zapraszamy do zapoznania się z dwoma egzotycznymi rytmami.
Pierwszy przykład to najbardziej popularny styl muzyczny Brazylii czyli SAMBA – kojarzony przede wszystkim z obchodami Karnawału w Rio de Janeiro, tańcem i muzyką.
SAMBA powstała z połączenia pierwotnego brazylijskiego stylu muzycznego Chôro i Batuque – czyli tańca brazylijskiego wywodzącego się z tradycyjnych tańców murzyńskiej ludności Brazylii, który wykonywano przy akompaniamencie bębnów.
Poniżej dość powszechna odmiana samby w notacji na zestaw perkusyjny. Zamiast typowego znaku nutki werblowej mamy tutaj ukośnik, czyli uderzenie CROSS STICK – to znaczy kliknięcie w obręcz pałką leżącą na naciągu w odległości kilku centymetrów od brzegu werbla:
W drugim przykładzie przedstawiamy rytm SONGO. Jest to gatunek popularnej muzyki kubańskiej a zarazem najsłynniejszy z rytmów kubańskich stworzonych na bazie afro-kubańskich rytmów folklorystycznych. Narodził się na Kubie na początku roku 1970 i zyskał popularność dzięki grupie Los Van Van, z którą drugi perkusista – José Luis Quintana znany jako „Changuito” – dopracował i spopularyzował SONGO do rangi światowego fenomenu jakim jest do dziś.
SONGO na zestaw perkusyjny jest rytmem linearnym, gdzie każda kończyna gra niezależnie i nie ma dwóch dźwięków jednocześnie.
Poniżej podstawowy przykład rytmu SONGO. Synkopę bębna basowego dobrze podkreśla tutaj rytmiczny hi-hat, grany na każdą główną miarę. Zwróćcie uwagę na akcentowany werbel, werblowe nutki duszki oraz na stopę, która nie występuje w żadnej mocnej części taktu.