XXXIV Międzynarodowe Dni Muzyki Organowej i Kameralnej im. Stefana Ratusińskiego w Starachowicach – 29.10.2023 (niedziela) godz. 19.00 – kościół pw. Świętej Trójcy (ul. Kościelna 12) – Maria Pomianowska & Mingjie Yu – „Jedwabny Bursztyn”
“Jedwabny Bursztyn” – projekt polsko-chiński.
Projekt prof. Marii Pomianowskiej i Mingjie Yu to spotkanie dwóch odległych kultur muzycznych świata.
Podróż wyobraźni, w której na dalekim Jedwabnym Szlaku 800 lat temu spotykają się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewają, wspólnie grają. Wspólnie uczą się jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji czy też o przepływie czasu w muzyce.
W programie znalazły się tradycyjne utwory chińskie, polskie oraz kompozycje Marii Pomianowskiej. Były one utrzymane w stylistyce world music, dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym.
Mingjie Yu pochodzi z prowincji Hubei, gdzie od lat studiuje grę na sięgającym korzeniami czasów starożytnych instrumencie zwanym guzheng. Na koncercie artystka przedstawi kilka odmian chińskiej cytry. Mingjie przebywa w Polsce jako stażystka prof. Marii Pomianowskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczy się polskich oberków, pieśni oraz wybranych mazurków Fryderyka Chopina przełożonych na język chińskiej cytry guzheng.
Prof. Maria Pomianowska od ponad 30 lat bada kultury muzyczne Azji, tworzy projekty wraz z muzykami z Iranu, Indii, Chin, Korei, Japonii czy Bliskiego Wschodu. Artystka gra na wielu azjatyckich instrumentach smyczkowych.
W projekcie polsko-chińskim prof. Maria Pomianowska przedstawiła dźwięk instrumentów, które przed 27 laty wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrekonstruowała.
Koncert połączył zatem dźwięk antycznych chińskich cytr z brzmieniem odtworzonych staropolskich instrumentów smyczkowych.
prof. dr hab. MARIA POMIANOWSKA
Profesor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała 25 lat temu rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh.
W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny cesarskiej trwa do dzisiaj.
W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) , Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018)
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019). Nagroda im. Witolda Hulewicza ( 2019).